Dit wifi kører over frekvenserne 2,4 og 5 GHz, som har hver deres netværkskanaler. Er du i tvivl om, hvad forskellen på de to frekvenser er? Så kan du læse om dem her.
Dit wifi bliver sendt ud via trådløse netværkskanaler, og flere enheder kan bruge samme netværkskanal. F.eks. kan dine naboers wifi bruge samme netværkskanaler som dit. Derfor kan det løse wifi-problemer at skifte til en netværkskanal, som færre bruger.
Vælg din forbindelse
Fiber & Telefonstik
-
Sørg for at du er forbundet til routerens netværk via wifi eller kabel.
-
Åbn fiber.hiper.dk eller indtast “192.168.1.1” i din browser.
-
Log ind med oplysningerne herunder.
User Name: “admin”
-
Password: brug det kodeord som står ved Login Password, på bagsiden af routeren.
Første gang du logger ind, bliver du bedt om at lave en ny kode. Det er valgfrit, men kan være en fordel så du nemmere kan huske den.
-
Tryk på menuen ☰ oppe i højre hjørne og vælg Network Setting > Wireless.
-
Rul ned til Wireless Network Setup.
-
Under Band kan du vælge, om du vil skifte netværkskanal på 2,4 eller 5 GHz. Ønsker du at skifte kanal på begge trådløse netværk, skal du gøre det én af gangen.
-
Under Channel kan du vælge netværkskanal.
På 2,4 GHz anbefaler vi kanalerne 1, 6 og 11. De er hovedkanaler og overlapper ikke hinanden. Hvis ingen af de ovenstående hjælper, kan du prøve de andre kanaler – dog anbefaler vi ikke 12 og 13, da de er low power-kanaler.
På 5 GHz anbefaler vi kanalerne 36, 40, 44 og 48.
-
Vælg Apply i bunden, når du har indstillet kanalerne.
-
Nu kører dit wifi via de nye netværkskanaler. Giv det et par dage og se om dit internet er blevet bedre. Hvis ikke, kan du prøve at skifte til en ny netværkskanal.
Kabel-tv-stik
Du kan kun skifte netværkskanaler på mitwifi.dk – ikke ved at logge på routeren.
-
Åbn mitwifi.dk.
Log ind med de login-oplysninger, der står i din velkomstmail og SMS fra os.
Du kan også finde login-oplysningerne i Mit Hiper under Produkter i menupunktet Profil.
-
Vælg Rediger i sektionen Dit Trådløse Netværk.
-
Tryk på Avanceret opsætning.
-
Vælg kanal under Channel (Netværkskanal):.
På 2,4 GHz anbefaler vi kanalerne 1, 6 og 11. De er hovedkanaler og overlapper ikke hinanden. Hvis ingen af de ovenstående hjælper, kan du prøve de andre kanaler – dog anbefaler vi ikke 12 og 13, da de er low power-kanaler.
På 5 GHz anbefaler vi kanalerne 36, 40, 44 og 48.
-
Klik på Gem og Bekræft.
-
Når routeren har talt ned, kører dit wifi via de nye netværkskanaler. Giv det et par dage og se om dit internet er blevet bedre. Hvis ikke, kan du prøve at skifte til en ny netværkskanal.
Du kan se din forbindelse under Mit Abonnement i Mit Hiper.